Sunday, February 20, 2005

Er zijn van die dagen dat alles chaotisch verloopt. De gate agent was te laat, catering komt aangerend op het tijdstip dat we eigenlijk in moeten stappen. Schoonmaak komt schoonmaken maar laat rotzooi achter! Chaos alom dus! Maar we blijven lachen.

Bij het instappen geeft een passagier het toestel een handkus en klopt liefkozend op het vliegtuig.
"Braaf is die hé" zegt collega V.
De man grijpt het contact gelijk aan om om een stoel achterin het vliegtuig te vragen. Die kunnen we hem ook geven. De man helemaal blij.
Nieuwsgierig als ik ben vraag ik waarom hij zo graag achterin wilt zitten.
"Dan heb je 24% meer kans om te overleven als we neerstorten" is zijn antwoord.

Ik ga snel het aantal passagiers tellen. Om me heen gaan mensen, al dan niet gevraagd verzitten en natuurlijk gaan ze dan ziten in andere secties en moet ik mijn telstaatje (PDC=passenger distribution card) weer aanpassen. Wonder boven wonder tel ik toch in een keer het juiste aantal passagiers. Ik moet de cockpit wel even helpen met het ontcijferen van mijn gekrabbel maar algauw is het loadsheet af. Deuren dicht en gaan jongens! Maar 7 minuten te laat. Valt best mee.

Na de vlucht komt de mijnheer die achterin zat dus ook als laatste bij de voordeur aan.
"Give me high five" roept hij.
Dat doe ik dan maar.
"We hebben het weer gered mijnheer" zeg ik.
"Nou, nou je het zegt, de zuurstofvoorziening achterin was niet helemaal goed hoor. We hadden achterin allemaal een beetje problemen met de ademhaling"
"Mijnheer, ik geef het gelijk door aan de gezagvoerder"
"Ja, dat moet je zeker doen"

Ook op de terugweg weer hele gezellige passagiers. Veel kinderen want het is vakantie maar er zaten weer een stel droppies tussen.
"Als het vliegtuig kapot gaat, dan mogen we van de glijbaan. Toch?"
"Mevrouw, als we gaan landen dan krijg ik altijd zo'n raar gevoel in mijn buik" Helaas kan ik jullie de grote bruine ogen van het jongetje niet laten zien, je zou zo'n ventje bijna adopteren. Het is dat hij zo'n lieve moeder had.

Nog even naar Barcelona en dan heb ik weer 3 dagen vakantie! Jippie!

No comments: