Wednesday, June 08, 2005

Gisteren heb ik mijn heg geknipt en dat was hoognodig ook. Gevolg: vandaag spierpijn in de armen. Nou ja, die spieren kunnen best wat oefening gebruiken dus zo erg is het niet.
Vandaag heb ik de beenspieren geoefend. Ik heb namelijk heel veel gelopen. En veel gezien. Bagagebanden om precies te zijn. Bagagebanden, bagagebanden en nog eens bagagebanden. Op uitnodiging van Peter mocht ik daar een kijkje nemen.
De uitnodiging was maanden geleden al gedaan maar met onze drukke schema's kwam het er maar niet van. In augustus verandert Peter van werkplek dus haast was nu geboden. Vandaar onze afspraak vandaag.

Ik had een kleine vertraging van de parkeerplaats naar de terminal vanwege een vrachtwagen die zijn container verloor maar gelukkig was ik mooi op de afgesproken tijd op de juiste plaats.

Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us

Ik heb altijd al gezegd dat ik een kijkje wilde nemen in de bagagekelder. Ik had echter geen enkel idee van de enorme omvang en ontzettend ingewikkelde logistiek hierachter.
We begonnen in de wat oudere bagagekelder (jaren 60) ergens ter hoogte van centrum.
Daarna naar het nieuwere gedeelte.

Leuk was dat er een robot die de koffers op de karretjes laadde getest werd. Echt een primeur! Ongelooflijk knap hoe zo'n apparaat zo netjes de karretjes kan beladen.
Door de grappige geluiden en bewegingen leek het net een buitenaards wezen.

Via allerlei andere banden en systemen, en na een kop koffie gingen we op weg naar de D-pier waar ook een heel offload systeem (ik verzin het woord ter plekke) ligt. We kwamen hier via een tunnel waar via een high tech systeem de koffers naar de offloaders op de D-pier bracht.
Hier kon je eigenlijk niet meer over banden spreken. Maar meer over karretjes die via magnetische velden (of zoiets, maar Peter verbetert me vast wel daar waar nodig, zie comments) over banen voorbij suizen. Het deed me denken aan achtbanen. Zowel de banen als de bijbehorende geluiden.
Hieronder zie je Peter aan het begin van "de tunnel" die naar de D-pier leidt.

Image Hosted by ImageShack.us

Eerst zijn we nog langs de buffer gegaan waar koffers die lang van te voren zijn ingecheckt of koffers van transferpassagiers die een paar uur op Schiphol verblijven zolang worden opgeslagen. Wat een systeem en wat een ruimte!

Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us

Ik had geen idee dat er zo'n doolhof onder onze vliegtuigen doorloopt. Ik zag door de bomen, of moet ik zeggen banden, het bos niet meer.

Ik vond het echt superinterresant en ben blij dat Peter de tijd en moeite heeft willen nemen. Hartstikke bedankt bij deze!

No comments: